هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۲/۱ به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و به استناد تبصره (۱) ماده (۲۵) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب ۱۳۸۶ـ ، منشور اخلاقی و اداری و اخلاق حرفه­ای کارگزاران نظام را به شرح زیر تصویب کرد:
منشور اخلاقی و اداری و اخلاق حرفه­ای کارگزاران نظام

ماده۱ـ در این تصویب­نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­رود:

۱ـ دستگاه­های اجرایی: دستگاه­های موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری.

۲ـ کارگزاران نظام: تمامی مقامات موضوع ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری، مدیران و کارکنان مشغول خدمت در دستگاه­های اجرایی.

۳ـ منشور: منشور اخلاقی و اداری و اخلاق حرفه­ای کارگزاران نظام.

۴ـ سوگندنامه: سوگندنامه کارگزاران نظام.

ماده۲ـ کلیه دستگاه­های اجرایی مکلفند در چهارچوب این منشور متناسب با مأموریت­های خود، آیین رفتار حرفه ای و اخلاقی کارکنان خود را تدوین نمایند.

ماده۳ـ کلیه دستگاه های اجرایی مکلفند در استخدام کارکنان خود، پس از طی مراحل گزینش و در بدو اشتغال به کار افراد، تمهیدات لازم برای ادای سوگند و امضای منشور و آیین رفتار حرفه­ای و اخلاقی توسط آنان را فراهم کرده و سوگندنامه و منشور امضاشده را در پرونده کارگزینی آنان نگهداری نمایند.

ماده۴ـ کارگزاران نظام موظفند در بدو ورود به خدمت، سوگند زیر را ادا کرده و امضاء نمایند.

تبصره ـ پیروان اقلیت­های دینی مصرح در اصل (۱۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سوگندنامه را با ذکر نام کتاب آسمانی خود قرائت کرده و متن امضاشده توسط آنان با ذکر نام کتاب آسمانی خودشان خواهد بود:

«سوگندنامه»

بسم الله الرحمن الرحیم

اکنون که به عنوان یکی از کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران، افتخار خدمتگزاری به میهن عزیز اسلامی و هموطنانم برای من فراهم شده است، در برابر قرآن مجید به خداوند متعال سوگند یاد می­کنم که با عزمی راسخ تمام تلاش خود را برای انجام وظایف شغلی و مسئولیت­های قانونی در چهارچوب اصول حاکم بر اخلاق حرفه­ای کارگزاران نظام به کار گیرم و در همه حال به قانون اساسی، قوانین و مقررات حاکم و آیین رفتار حرفه­ای و اخلاقی و فرهنگ سازمانی دستگاه متبوع خود پایبند باشم و از هیچ کوششی در جهت حرکت به سمت آرمان­های بلند انقلاب اسلامی و توسعه و اعتلای نظام اداری و سازمان متبوع خود و خدمت به مردم دریغ نورزم.

ماده۵ ـ اصول حاکم بر منشور به شرح زیر است:

۱ـ تقوای الهی، توجه عملی به شئونات و شعایر دینی، تهذیب اخلاق فرد و اجتماعی.

۲ـ حاکمیت قانون در مناسبات اداری.

۳ـ رعایت کرامت و شرافت انسانی و صیانت از حقوق شهروندان.

۴ـ عدالت­محوری و عدم تبعیض ناروا.

۵ ـ نظم کاری و انضباط فردی و گروهی.

۶ ـ شفافیت در فرایند و عملکرد کاری، پاکدستی و عدم سوءاستفاده از موقعیت شغلی.

۷ ـ وجدان کاری، مسئولیت­پذیری و پاسخگویی متناسب با وظایف و اختیارات.

۸ ـ امانت­داری، صرفه­جویی و استفاده بهینه از منابع و بیت­المال و اهتمام در نگهداری آنها.

۹ـ تعهد و وفاداری به اهداف و مأموریت­های سازمان و حفظ اسرار سازمانی.

۱۰ـ انتقادپذیری و ارتقای مستمر توان علمی، تخصصی و مهارتی.

۱۱ـ همکاری و هم­اندیشی با همکاران برای تولید، تبادل و انتقال دانش و تجربیات با هدف رسیدن به بلوغ سازمانی.

۱۲ـ خلاقیت، ابتکار و بهبود مستمر بهره­وری فردی و سازمانی.

۱۳ـ خردمندی، بردباری و اعتدال در رفتار و گفتار.

۱۴ـ آراستگی، نزاکت، خوش­خلقی و شادابی در محیط کار.

۱۵ـ شایسته­سالاری، توجه به تعهد و تخصص در انتصابات و جانشین­پروری.

۱۶ـ بی­طرفی در رسیدگی به موضوعات و عدم تعارض منافع بین کارمند و ارباب رجوع.

ماده۶ ـ مفاد منشور و تعهدات کارگزاران نظام به شرح زیر است:

۱ـ انجام وظایف و مسئولیت­های شغلی و سازمانی:

الف ـ به رعایت نظم و انضباط در انجام فعالیت­ها و حضور به موقع در سازمان توجه نمایم.

ب ـ در انجام وظایف و مسئولیت ها پشتکار و جدیت داشته و آنها را با دقت، صحت و به موقع انجام دهم.

پ ـ سعی نمایم تا دانش خود را در زمینه فعالیت های سازمانی به­روز نموده و دانش و تجربه خود را با توانمندی و ابتکار در انجام فعالیت های اداری و سازمانی به کار گیرم.

ت ـ به ایده ها و افکار جدید ارزش قایل شده و برای اجرایی­کردن آنها به شکل منطقی در دستگاه اجرایی متبوع و نظام اداری تلاش کنم.

ث ـ برای افزایش بهره­وری خود و سازمان با استفاده از روش های علمی و تجارب دیگران در حیطه فعالیت خود تلاش کنم.

ج ـ از امکانات، تجهیزات و سرمایه های نظام اداری حفاظت نموده و در استفاده مؤثر و مطلوب از آنها بکوشم.

چ ـ در انجام فعالیت ها و تعاملات، روابط و مناسبات از قبیل خویشاوندی، قومی، نژادی، مذهبی و رویکرد تبعیض­آمیز جنسیتی را در تصمیمات و اقدامات خود تأثیر ندهم.

ح ـ روحیه انتقادپذیری داشته و انتقادات سازنده دیگران را به عنوان فرصتی برای اصلاح و بهبود خود و فعالیت­هایم بدانم.

خ ـ با رعایت موازین اخلاقی و اداری، وظایف خود را به نحو احسن در راه خدمت به مردم انجام دهم.

۲ـ رفتار و برخورد با ارباب رجوع و همکاران:

الف ـ مردم و شهروندان به عنوان ذی­حق و ولی­نعمت برای نظام اداری هستند. تلاش می­کنم با ایجاد ارتباط مناسب و ارایه خدمت بهتر، تصویری مثبت از دستگاه اجرایی و نظام اداری در ذهن آنان ایجاد کنم.

ب ـ به مراجعه­کنندگان به صورت عادلانه و در چهارچوب قوانین، مقررات و ضوابط، خدمت ارایه دهم.

پ ـ در محدوده وظایف شغلی، اطلاعات و راهنمایی های لازم مناسب به ارباب رجوع ارایه دهم و در زمینه خدمات دستگاه متبوع، شفاف­سازی نمایم.

ت ـ خواسته های قانونی ارباب رجوع را در چهارچوب وظایف خود با صحت، دقت و سرعت و بدون تشریفات زاید اداری و تحمیل هزینه اضافی به آنان ارایه دهم.

ث ـ به ارباب رجوع احترام گذاشته و در استقبال و صحبت با آنان گشاده­رو باشم.

ج ـ به نظرات، پیشنهادها و بازخوردهای شهروندان و مراجعه­کنندگان به عنوان منبعی گرانبها برای بهبود عملکرد خود و سازمان متبوع نگاه کرده و با دید منطقی به آنها توجه کنم.

چ ـ به نظم و آراستگی شخصی و محل کار خود توجه کنم.

ح ـ سعی می کنم تا فرهنگ تکریم ارباب رجوع، پاسخگویی و گره­گشایی از مشکلات مردم و مراجعان به یک ارزش حاکم در نظام اداری تبدیل شود.

خ ـ روحیه کارجمعی را در خود تقویت کرده و در انجام فعالیت های گروهی مشارکت جو و مشارکت­پذیر باشم.

د ـ روحیه قدردانی از اقدامات مثبت و مفید دیگران را در خود تقویت کرده و سعی نمایم که این امر را در بین همکاران اشاعه دهم.

ذ ـ دانش، تجربه و توانمندی های خود را با سعه­ صدر در اختیار همکاران قرار داده و در ارتقای توانمندی های آنان کوشا باشم.

ر ـ تا حد ممکن در حل مشکلات شغلی همکاران تلاش نمایم و از تجسس در زندگی خصوصی آنان و ارباب رجوع پرهیز نمایم.

ماده۷ـ تصویب­نامه شماره ۲۳۱۴۳۰/ت۴۳۹۱۴ک مورخ ۱۳۸۸/۱۱/۲۱ لغو می­شود.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری