هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۲/۱ به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و به استناد تبصره (۱) ماده (۲۵) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب ۱۳۸۶ـ ، منشور اخلاقی و اداری و اخلاق حرفهای کارگزاران نظام را به شرح زیر تصویب کرد:
منشور اخلاقی و اداری و اخلاق حرفهای کارگزاران نظام
ماده۱ـ در این تصویبنامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میرود:
۱ـ دستگاههای اجرایی: دستگاههای موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری.
۲ـ کارگزاران نظام: تمامی مقامات موضوع ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری، مدیران و کارکنان مشغول خدمت در دستگاههای اجرایی.
۳ـ منشور: منشور اخلاقی و اداری و اخلاق حرفهای کارگزاران نظام.
۴ـ سوگندنامه: سوگندنامه کارگزاران نظام.
ماده۲ـ کلیه دستگاههای اجرایی مکلفند در چهارچوب این منشور متناسب با مأموریتهای خود، آیین رفتار حرفه ای و اخلاقی کارکنان خود را تدوین نمایند.
ماده۳ـ کلیه دستگاه های اجرایی مکلفند در استخدام کارکنان خود، پس از طی مراحل گزینش و در بدو اشتغال به کار افراد، تمهیدات لازم برای ادای سوگند و امضای منشور و آیین رفتار حرفهای و اخلاقی توسط آنان را فراهم کرده و سوگندنامه و منشور امضاشده را در پرونده کارگزینی آنان نگهداری نمایند.
ماده۴ـ کارگزاران نظام موظفند در بدو ورود به خدمت، سوگند زیر را ادا کرده و امضاء نمایند.
تبصره ـ پیروان اقلیتهای دینی مصرح در اصل (۱۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سوگندنامه را با ذکر نام کتاب آسمانی خود قرائت کرده و متن امضاشده توسط آنان با ذکر نام کتاب آسمانی خودشان خواهد بود:
«سوگندنامه»
بسم الله الرحمن الرحیم
اکنون که به عنوان یکی از کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران، افتخار خدمتگزاری به میهن عزیز اسلامی و هموطنانم برای من فراهم شده است، در برابر قرآن مجید به خداوند متعال سوگند یاد میکنم که با عزمی راسخ تمام تلاش خود را برای انجام وظایف شغلی و مسئولیتهای قانونی در چهارچوب اصول حاکم بر اخلاق حرفهای کارگزاران نظام به کار گیرم و در همه حال به قانون اساسی، قوانین و مقررات حاکم و آیین رفتار حرفهای و اخلاقی و فرهنگ سازمانی دستگاه متبوع خود پایبند باشم و از هیچ کوششی در جهت حرکت به سمت آرمانهای بلند انقلاب اسلامی و توسعه و اعتلای نظام اداری و سازمان متبوع خود و خدمت به مردم دریغ نورزم.
ماده۵ ـ اصول حاکم بر منشور به شرح زیر است:
۱ـ تقوای الهی، توجه عملی به شئونات و شعایر دینی، تهذیب اخلاق فرد و اجتماعی.
۲ـ حاکمیت قانون در مناسبات اداری.
۳ـ رعایت کرامت و شرافت انسانی و صیانت از حقوق شهروندان.
۴ـ عدالتمحوری و عدم تبعیض ناروا.
۵ ـ نظم کاری و انضباط فردی و گروهی.
۶ ـ شفافیت در فرایند و عملکرد کاری، پاکدستی و عدم سوءاستفاده از موقعیت شغلی.
۷ ـ وجدان کاری، مسئولیتپذیری و پاسخگویی متناسب با وظایف و اختیارات.
۸ ـ امانتداری، صرفهجویی و استفاده بهینه از منابع و بیتالمال و اهتمام در نگهداری آنها.
۹ـ تعهد و وفاداری به اهداف و مأموریتهای سازمان و حفظ اسرار سازمانی.
۱۰ـ انتقادپذیری و ارتقای مستمر توان علمی، تخصصی و مهارتی.
۱۱ـ همکاری و هماندیشی با همکاران برای تولید، تبادل و انتقال دانش و تجربیات با هدف رسیدن به بلوغ سازمانی.
۱۲ـ خلاقیت، ابتکار و بهبود مستمر بهرهوری فردی و سازمانی.
۱۳ـ خردمندی، بردباری و اعتدال در رفتار و گفتار.
۱۴ـ آراستگی، نزاکت، خوشخلقی و شادابی در محیط کار.
۱۵ـ شایستهسالاری، توجه به تعهد و تخصص در انتصابات و جانشینپروری.
۱۶ـ بیطرفی در رسیدگی به موضوعات و عدم تعارض منافع بین کارمند و ارباب رجوع.
ماده۶ ـ مفاد منشور و تعهدات کارگزاران نظام به شرح زیر است:
۱ـ انجام وظایف و مسئولیتهای شغلی و سازمانی:
الف ـ به رعایت نظم و انضباط در انجام فعالیتها و حضور به موقع در سازمان توجه نمایم.
ب ـ در انجام وظایف و مسئولیت ها پشتکار و جدیت داشته و آنها را با دقت، صحت و به موقع انجام دهم.
پ ـ سعی نمایم تا دانش خود را در زمینه فعالیت های سازمانی بهروز نموده و دانش و تجربه خود را با توانمندی و ابتکار در انجام فعالیت های اداری و سازمانی به کار گیرم.
ت ـ به ایده ها و افکار جدید ارزش قایل شده و برای اجراییکردن آنها به شکل منطقی در دستگاه اجرایی متبوع و نظام اداری تلاش کنم.
ث ـ برای افزایش بهرهوری خود و سازمان با استفاده از روش های علمی و تجارب دیگران در حیطه فعالیت خود تلاش کنم.
ج ـ از امکانات، تجهیزات و سرمایه های نظام اداری حفاظت نموده و در استفاده مؤثر و مطلوب از آنها بکوشم.
چ ـ در انجام فعالیت ها و تعاملات، روابط و مناسبات از قبیل خویشاوندی، قومی، نژادی، مذهبی و رویکرد تبعیضآمیز جنسیتی را در تصمیمات و اقدامات خود تأثیر ندهم.
ح ـ روحیه انتقادپذیری داشته و انتقادات سازنده دیگران را به عنوان فرصتی برای اصلاح و بهبود خود و فعالیتهایم بدانم.
خ ـ با رعایت موازین اخلاقی و اداری، وظایف خود را به نحو احسن در راه خدمت به مردم انجام دهم.
۲ـ رفتار و برخورد با ارباب رجوع و همکاران:
الف ـ مردم و شهروندان به عنوان ذیحق و ولینعمت برای نظام اداری هستند. تلاش میکنم با ایجاد ارتباط مناسب و ارایه خدمت بهتر، تصویری مثبت از دستگاه اجرایی و نظام اداری در ذهن آنان ایجاد کنم.
ب ـ به مراجعهکنندگان به صورت عادلانه و در چهارچوب قوانین، مقررات و ضوابط، خدمت ارایه دهم.
پ ـ در محدوده وظایف شغلی، اطلاعات و راهنمایی های لازم مناسب به ارباب رجوع ارایه دهم و در زمینه خدمات دستگاه متبوع، شفافسازی نمایم.
ت ـ خواسته های قانونی ارباب رجوع را در چهارچوب وظایف خود با صحت، دقت و سرعت و بدون تشریفات زاید اداری و تحمیل هزینه اضافی به آنان ارایه دهم.
ث ـ به ارباب رجوع احترام گذاشته و در استقبال و صحبت با آنان گشادهرو باشم.
ج ـ به نظرات، پیشنهادها و بازخوردهای شهروندان و مراجعهکنندگان به عنوان منبعی گرانبها برای بهبود عملکرد خود و سازمان متبوع نگاه کرده و با دید منطقی به آنها توجه کنم.
چ ـ به نظم و آراستگی شخصی و محل کار خود توجه کنم.
ح ـ سعی می کنم تا فرهنگ تکریم ارباب رجوع، پاسخگویی و گرهگشایی از مشکلات مردم و مراجعان به یک ارزش حاکم در نظام اداری تبدیل شود.
خ ـ روحیه کارجمعی را در خود تقویت کرده و در انجام فعالیت های گروهی مشارکت جو و مشارکتپذیر باشم.
د ـ روحیه قدردانی از اقدامات مثبت و مفید دیگران را در خود تقویت کرده و سعی نمایم که این امر را در بین همکاران اشاعه دهم.
ذ ـ دانش، تجربه و توانمندی های خود را با سعه صدر در اختیار همکاران قرار داده و در ارتقای توانمندی های آنان کوشا باشم.
ر ـ تا حد ممکن در حل مشکلات شغلی همکاران تلاش نمایم و از تجسس در زندگی خصوصی آنان و ارباب رجوع پرهیز نمایم.
ماده۷ـ تصویبنامه شماره ۲۳۱۴۳۰/ت۴۳۹۱۴ک مورخ ۱۳۸۸/۱۱/۲۱ لغو میشود.
معاون اول رئیسجمهور ـ اسحاق جهانگیری
